Blues in SUN Rock & Roll

Tussen de vele honderden juweeltjes van rock and roll en rockabilly die door het SUN-label zijn uitgebracht, zitten ook enkele tientallen zeer aparte bluesopnamen.

Het kleine SUN uit Memphis startte met het opnemen van - voornamelijk zwarte - bluesartiesten.
Over die bluesartiesten gaan we het hier niet hebben.
In de serie “Blues in de Rock & Roll” concentreren we ons op de - blanke - artiesten die gewoonlijk rock and roll of rockabilly brachten, maar die ook één of meer blues of op blues geënte songs op tape zetten.

Enkele van die opnamen werden in de vijftiger en zestiger jaren uitgebracht, maar de meeste bleven in de kluizen liggen tot tientallen jaren later.
Sommige opnamen waren ook alleen maar probeersels of opwarmertjes voor andere sessies, zoals de volgende vijf nummers van de getalenteerde BILLY LEE RILEY:
“Folsom Prison Blues”, “They Was Rockin'”, “Dark Muddy Bottom”, “Billy's Blues (instrumental)” en “When A Man Gets The Blues”.

Deze nummers werden pas uitgebracht in de tachtiger jaren op de dubbel-LP “Red Hot Riley” en alleen het laatste nummer is zodanig compleet dat het uitgebracht had kunnen worden als afgerond nummer.

“Trouble Bound” daarentegen verscheen als de achterkant van Riley's eerste Sun single in 1956, en het nummer bevat zowel country, rockabilly als een grote portie blues.

“One More Time” is ook op een originele SUN single uitgebracht, en op de dubbel-LP staat een alternatieve versie, getiteld “Come Back Baby”. In beide gevallen speelt de saxofoon een prominente rol.

De Eddie in “Eddie's Blues” is EDDIE BUSH, de vaste gitarist van Carl Mann. Samen maakten ze deze gitaarblues, een instrumental die wat geluid betreft zijn tijd vooruit was.
Het nummer werd voor het eerst uitgebracht op de LP Tough Stuff op het Engelse Charly label.

SONNY BURGESS en LUKE McDANIEL namen twee heel aparte nummers op, die voor mij tot de blueshoogtepunten gerekend kunnen worden.
Sonny's opname “Mr. Blues” werd aanvankelijk afgekeurd door een klein misverstand in het midden, maar echt storend is dat niet.
Luke's “High High High” is echter een perfecte en doordringende beschrijving van de wijze waarop hij in hogere sferen komt (“everytime I'm close to you”).

De stem van de latere country & western zanger NARVEL FELTS klinkt behoorlijk emotioneel in “That Lonesome Feeling”.
Evenals de meeste andere nummers in dit overzicht is Lonesome Feeling niet te vergelijken met welke andere opname dan ook.

Dean Beard

Tot de mooiste bluesopnamen in het kader van dit artikel behoren die van DEAN BEARD.
“Long Time Gone” heeft alle ingredienten van een echte blues, maar het geluid blijft de kenmerken van de “golden SUN rock and roll sound” houden.
Een andere bluesopname van Dean Beard - die ik voor het eerst tegenkwam op de in 1999 uitgebrachte 3-CD box “The SUN Gods” - is “What Can I Do”.

“Is It Too Late” van TRACY PENDARVIS staat op SUN single 335.

Tot slot nog iets over JERRY LEE LEWIS.
Zijn elders genoemde “Hello Hello Baby” en “Big Legged Woman” werden ook door SUN opgenomen.
Daarnaast maakte hij een bluesy versie van “Be Bop A-Lula”, en zijn “How's My Ex Treating You” kan ook tot de blues gerekend worden.