Int. Rock & Roll Meetings

Op de website van Rockhouse Records te Nieuwkoop staat te lezen:
“... en begon Rockhouse 26 jaar geleden met de organisatie van de “International Rock & Roll Meeting Holland”. Inmiddels hebben er 50 festivals plaatsgevonden.”
Onder aan de pagina: “© 1996-2000 Rockhouse Records B.V.”

Het interpreteren van deze informatie van Rockhouse laat ik aan de lezer over. In elk geval volgt hier het wáre verhaal van het ontstaan van de Internationale Rock & Roll Meetings in Nederland.


De eerste 11 meetings:

Meeting 1
Datum: 13 oktober 1973
Plaats: Café-bar Extase, Tilburg.
Muziek: Disco

Meeting 2
Datum: 6 april 1974
Plaats: Café-bar Extase, Tilburg
Muziek: Toni Macaroni and his Swinging Devils (NL)

Meeting 3
Datum: 23 november 1974
Plaats: Café-bar Extase, Tilburg
Muziek: Rocky West and the Humbuggers (NL)

Meeting 4
Datum: 12 april 1975
Plaats: De Harmonie, Tilburg
Muziek: The Hot Jumpers (NL); Toni Macaroni and his Swinging Devils (NL)

Meeting 5
Datum: 11 oktober 1975
Plaats: De Harmonie, Tilburg
Muziek: Crazy Cavan & The Rhythm Rockers (UK)

Meeting 6
Datum: 1 mei 1976
Plaats: De Harmonie, Tilburg
Muziek: Rocky West and the Humbuggers (NL); Shakin' Stevens and the Sunsets (UK)

Meeting 7
Datum: 16 oktober 1976
Plaats: De Harmonie, Tilburg
Muziek: The Hurricane Rollers (NL); The Flying Saucers (UK)

Meeting 8
Datum: 5 maart 1977
Plaats: De Beekse Bergen, Tilburg
Muziek: Matchbox (UK); Shaking Stevens and the Sunsets (UK)

Meeting 9
Datum: 1 oktober 1977
Plaats: De Beekse Bergen, Tilburg
Muziek: The Riot Rockers (UK); Little Tina (UK)

Meeting 10
Datum: 11 maart 1978
Plaats: De Beekse Bergen, Tilburg
Muziek: Carl Mann (USA)

Meeting 11
Datum: 21 oktober 1978
Plaats: De Beekse Bergen, Tilburg
Muziek: The Flying Saucers (UK); Mac Curtis (USA)


Tilburgse vriendenclub

Het zijn drie vrienden uit Tilburg, Karel v.d. Waerden, Anton v.d. Brekel en Peter Roelen, die de allereerste grote Rock & Roll Meeting organiseren. De locatie is Café-Rest. Extase aan de Heuvelring in Tilburg.
Het initiatief is ontstaan vanuit een plaatselijk clubje van rock and roll-verzamelaars, en het eerste onderdeel van de bijeenkomst is de ruilbeurs voor platen, boeken e.d. die 's middags gehouden wordt.
De ruilbeurs, die al gauw verkoopbeurs zal worden, zal bij alle volgende meetings het belangrijkste onderdeel van de dag blijven.

Tijdens de eerste Rock & Roll Dag valt er uitsluitend mechanische muziek te horen. Ter onderbreking van al het discogeweld worden er amateur-filmpjes van Jerry Lee Lewis gedraaid, zónder geluid, is er een verloting en wordt er een muziekfragmenten-quiz gehouden.
Doordat er bezoekers zijn uit België, Frankrijk, Duitsland en alle hoeken van Nederland, kan direct al gesproken worden van een internationale meeting.

Uit Rocking & Stomping februari 1974:

“Sun-Shine Klub Nederland

De Sun-Shine Klub Nederland is een voortzetting van de Sun-Shine Klub Hengelo, die niet meer aktief is momenteel.
Door de goede initiatieven van Peter Roelen en anderen in Tilburg, die besloten om regelmatig aktiviteiten te organiseren op Rock and Roll gebied, is besloten tot de oprichting van een landelijke organisatie van Rock and Roll aktiviteiten. Deze landelijke organisatie heeft dan plaatselijke afdelingen, die alles ter plaatse regelen.
Zo is de eerste afdeling Tilburg, een tweede wordt Groningen, met als verantwoordelijke persoon Kees van der Hoef, en als derde Hengelo.
We trachten op zoveel mogelijke manieren in kontakt te komen met mensen die iets doen op rock-gebied, of die iets willen gaan doen.
We verzoeken dan ook iedereen die aktief is, of wil worden op rock and roll-gebied, kontakt met ons op te nemen. Dit geldt voor zowel individuen als rock and roll-orkesten, eventuele klubs en dergelijke.”

Live-muziek

De afdeling Tilburg van de Sun-Shine Klub durft het niet aan om een band te laten optreden tijdens de tweede Rock & Roll Meeting, in verband met de hoge kosten. Omdat ik van mening ben dat de meeting pas echt succesvol zal gaan worden als er 's avonds levende muziek te horen is, beloof ik Peter Roelen om voor mijn eigen rekening en risico een rock and rollgroep te laten optreden.
Omdat ik in de Sun-Shine Klub Hengelo al eens “Toni Macaroni and his Swinging Devils” heb geboekt, teken ik nu dus ook het contract met de groep voor een optreden in Tilburg.
En om te zorgen dat de tweede meeting een succes wordt, steek ik tevens veel geld en energie in het maken van reclame voor de dag.

Sunshine Klub

De meeting wordt inderdaad een groot succes. De zaal puilt letterlijk uit van de vele bezoekers, ditmaal komend vanuit heel Europa, niet in de laatste plaats door de reclame die ik onder de klanten van mijn internationaal postorderbedrijf Diwa Records heb gemaakt.
De Internationale Rock & Roll Meeting is nu definitief dé halfjaarlijkse ontmoetingsplek voor rockers en verzamelaars van over de hele wereld geworden.
De naam SUN-SHINE KLUB wordt een begrip in Nederland, België en vooral Duitsland. Veel Duitse bezoekers hebben hun auto's opgetuigd met het Sun-Shine Klub logo, en de eenheid en het idealisme van de Sun-Shine Klub organisatoren in Tilburg en Hengelo lijken een zorgeloze toekomst van het rock and roll wereldje te garanderen.

Voor de derde meeting is er nu voldoende financiële reserve en zekerheid om weer een Nederlandse band te kunnen laten optreden.
Om de steeds groeiende stroom van bezoekers aan te kunnen, wordt de vierde meeting verplaatst naar een grotere ruimte: zaal De Harmonie aan de Stationsstraat in Tilburg.
Inmiddels heeft de Tilburgse Sun-Shine Klub voldoende financiële reserves opgebouwd om nu zelfs twee bands te kunnen laten optreden: The Hot Jumpers en Toni Macaroni and his Swinging Devils.

Ook voor de vijfde meeting (11 oktober 1975) maak ik nog altijd volop (gratis) reclame, onder andere in het eerste nummer van “Rock & Roll International Magazine” (zie ook “Rockville”) en in “Rocking & Stomping”.
Ook schrijf ik over de LP van Crazy Cavan & the Rhythm Rockers - de optredende Engelse rockabilly band - die door Bert Rockhuizen van De Platenboer is opgenomen. Het is de allereerste LP op het Rockhouse label (oktober 1975).

De Platenboer is op de vijfde meeting voor het eerst aanwezig met een kraam. Omdat hun muzikale voorkeuren meer bij de punkmuziek dan bij de authentieke rock & roll liggen, zijn Bert en Frances tot dan toe onbekenden in het rock & roll-wereldje.
Door de activiteiten van labels als Collector, Redita en Diwa, en door de import- en export-activiteiten van Diwa (veel originele Amerikaanse en veel nieuwe Engelse releases) zien zij nu ook de potentie van het zéér actieve rock & roll-wereldje met haar fanatieke verzamelaars.

Hebben Bert en Frances Rockhuizen (zoals ze beweren te heten, maar officieel is hun naam Rookhuizen!) geen kans gezien het rock & roll-wereldje in hun macht te krijgen via het overnemen van Rockville International (zie “Rockville”), thans hebben ze een nog veel mooier doel voor ogen: de Rock & Roll Meeting.

Vanaf wannéér zij precies een vinger in de pap krijgen bij de organisatie van de meetings, is mij niet bekend. Een paar maanden vóór de vijfde R & R Meeting is de Tilburgse afdeling van de Sun-Shine Klub, 10 man onder leiding van Peter Roelen, nog bij mij op bezoek en spreken we uitgebreid over de komende meetings.
Of Peter Roelen direct na 26 juli 1975 (de dag dat Rockville International niet naar De Platenboer maar naar de Twentenaren Albert Aalbers en Dick Waanders ging) al door de Amsterdammers wordt benaderd en bewerkt, blijft speculatie.
Het duurt nog tot de elfde meeting, 21 oktober 1978, dat Bert en Frances Rockhuizen de volledige macht over de meetings in handen krijgen. Peter Roelen doet na de tiende meeting geheel op eigen houtje de Rock & Roll Meeting, inclusief het volledige adressenbestand, over aan De Platenboer / Rockhouse.
De Rock & Roll Club Tilburg valt daarmee uiteen.

Géén vrienden

Dat je met zo'n actie geen vrienden maakt, heeft Peter Roelen wel gemerkt. Pas veel later verontschuldigt hij zich bij mij voor zijn verraad. Aan speculaties over de beloning die Roelen moet hebben ontvangen, waag ik me hier maar niet. Daar kan iedereen het zijne van denken. Wat Bert en Frances Rockhuizen betreft is het jammer dat ze niet op eigen kracht een dergelijk ‘instituut’ als de Internationale Rock & Roll Meeting hebben weten op te bouwen. Erg kwalijk zijn de pesterijtjes en boycots die Diwa Records na de overname heeft moeten ondergaan.

Naschrift

Na enige aarzeling heb ik besloten om dit verhaal te publiceren. Tegenover onjuiste en incomplete bronnen moet er ook informatie voor een corrécte geschiedschrijving te vinden zijn!